Урок на тему:
"Ернест-Міллер
Хемінгуей – видатний
американський
письменник"
Розробка:
Вчителя світової літератури
гімназії № 143
Оболонського району м. Києва
Крутофіст Світлани Іванівни
Мета уроку
- Познайомити учнів з життям і творчістю лауреата Нобелівської премії Е.Хемінгуея,
непересічною особистістю письменника,
новатором форми.
- Розкрити унікальний художній світ,
створений Хемінгуеєм, в якому відобра¬зились
соціальні та моральні проблеми життя
Європи та Америки XX століття.
- Розвивати уяву, пам’ять, спостережливість
на фактах біографії.
- Виховувати в учнів кращі людські якості.
Тип уроку. Засвоєння нових знань.
Обладнання: портрет письменника, виставка його творів.
"...Хемінгуей був одним з
найвідоміших і найпопулярніших
письменників у світі."
(Джон Томпсон).
I. Мотивація навчальної діяльності
Кожного великого митця приводить у пантеон світової культури власний неповторний шлях, одні стають відомими одразу, ще за життя, інші заживають слави повільно й важко, одні рухаються, сказати б, по прямій, інші – химерними зигзагами.
Свій шлях був і в Хемінгуея.
“Протягом останніх двадцяти п'яти років,- писав у 1952 році американський критик Філіп Янг, – вплив Хемінгуея на новітню прозу був такий великий, що його навряд чи можна виміряти”.
Ім'я Хемінгуея стало символом літературного успіху і слави, філігранної майстерності, надзвичайного працелюбства і глибокої любові до людини. Злиття рис його особистості і особливостей його творчості відчували всі, бо Хемінгуей- людина невід'ємний від Хемінгуея - письменника.
II. Вивчення нового матеріалу
Вчитель пропонує учням ознайомитися з біографією письменника і в процесі знайомства зробити відповідні записи у зошитах.
Учень - біограф:
Ернест Міллер Хемінгуей народився 21 липня 1899 році в містечку Оук-Парк в передмісті Чікаго на середньому Заході США. Він був другим із шести дітей лікаря Кларенса Едмунда Хемінгуея та його дружини Грейс Ермстіни Холл, яка грала на віолончелі і мала гарний голос.
В дитинстві йому доводилося разом з батьком, який практикував у індіанській резервації, бувати у кварталах злиднів, убозтва, страждань. Дитяча пам'ять зберегла на майбутнє і зморені обличчя індіанців, і побачені трагедії, і почуті сумні історії.
А ще його батько був великий любитель природи, прилучав хлопця до полювання та риболовлі, і він не уявляв собі життя без рибалки, полювання, без лісів, гір і моря, товаришував з індіанцями, закохувався в дівчат, переживав перші радощі й перші розчарування.
1-й літературознавець.
За словами американського літературознавця Максуелла Гайсмара, “Хемінгуей ніколи не забував цієї своєї ідилічної юності”. Згодом ці враження стали основою для низки оповідань Хемінгуея – “Індіанське стійбище”, “Доктор і докторова дружина”, “Кінець чогось”, “Триденна буря”, “Десятеро індіанців”, “Батьки і діти”.
Нік Адамс, центральний герой усіх цих оповідань – і є сам Хемінгуей.
(Учитель звертається до Хемінгуея в ролі Хемінгуея може бути учень, або інший вчитель).
Учитель: Ернесте, який епізод з дитинства схвилював вас найбільше?
Ерні: Коли мені виповнилось 12 років дідусь подарував мені першу однозарядну гвинтівку 20-го калібру . О! який я був щасливий. Мабуть тоді я вирішив, що стану справжнім чоловіком, буду ходити на полювання, ловити рибу і нікому не дам себе підкорити.
Учитель: Дякую.
Учитель задає запитання класу:
- Де і коли народився?
- Хто були його батьки?
- До чого прилучав батько хлопця ?
- Які оповідання стали результатом дитячих та юнацьких вражень.
Біограф 2.
У школі йому все давалося легко. Улюбленець учителів, він дивував їх своїми нестандартними творами. Юнак захоплювався літературою, дуже багато читав. З англійських авторів йому подобалися, Шекспір, Стівенсон, Кіплінг, з американських – Марк-Твен.
У школі набув перших навичок роботи журналіста. Ерні закінчив школу в 1917 році і попри бажання батьків, відмовився продовжувати навчання далі. Він збайдужів до науки і книг, його вабило саме життя, повне пригод і небезпек. Хемінгуей хотів навчитися писати про все, що бачив, тому почав працювати репортером у канзаських газетах.
В 1917 році Хемінгуей добровільно пішов на фронт (зарахувався до Червоного Хреста, як водій медичної машини). Так він потрапляє в Європу. Там він, прагнучи бути ближче до фронту, опинився в Італії, де своєю машиною їздив на передову. Був тяжко поранений: під час операції лікарі вилучили з його тіла більше двохсот осколків. Хемінгуей одужав, але повернувся додому внутрішньо спустошеним. Людей, які ще зовсім юними потрапили на фронт і там втратили і друзів, і віру в добро, і себе, – цих людей назвали “втраченим поколінням”. Хемінгуей прийшов у літературу як представник цього покоління.
Учитель звертається до Хемінгуея.
Учитель: Після повернення додому ви перебували в стані тяжкої депресії, це було наслідком війни і поранення?
Ерні:
Так, війна назавжди травмувала мою свідомість, я не спав ночами, згадуючи війну та її жорстокі безглуздя.
Учитель:
Ернесте, ви маєте якісь нагороди?
Ерні:
Так я був нагороджений військовим хрестом за мужність і відвагу та срібною медаллю (найвищою нагородою Італії для іноземців).
Учитель задає запитання класу:
- Де навчався Хемінгуей?
- Яким був учнем?
- Коли закінчив школу?
- Де працював?
- В якому році пішов на фронт?
- В якому настрої повернувся додому?
Біограф №3.
Повернувшись додому, знов почав працювати в газетах –американських і канадських. Він одним з перших засудив італійський фашизм, викрив демагогію Муссоліні. Згодом Хемінгуей, зважившись врешті стати письменником, покинув роботу журналіста. Ще в Америці 1920 року він познайомився з письменником Шервудом Андерсоном, який дав йому перед виїздом у Париж листа з рекомендацію до Гертруди Стайн. Хемінгуей знайомиться з письменницею, входить до її літературного естетського гуртка, який складався з найвидатніших модерністів того часу, зокрема Дж. Джойса, Езри Паунда, Томаса Еліота.
Літературознавець 2.
Зокрема, він бере до уваги вимоги Гертруди Стайн писати стисліше, зображати, а не описувати, наголошувати на змістовому повторі. Допоміг і досвід мандрівного репортера, і навіть начебто те, що під час однієї поїздки пропала валіза, напакована рукописами перших творів, завдяки чому письменник з'явився в світ уже більш-менш сформований. Хемінгуей вірив у свою зірку, прямував до поставленої мети. Його оповідання поверталися з редакції, – він надсилав туди інші, проте написані так само. Він довбав стіну традиційних смаків снобістської упередженості, аж поки книга оповідань “За нашого часу (1925) і особливо роман “І сонце сходить” проломило стіну. Хемінгуей звершив майже немислиме: змусив прислухатись до свого голосу, змусив зважати на себе. І через те його прижиттєвий успіх – усе що завгодно, тільки не примха випадку, не вигадка преси, не мильна бульбашка.
Слово учителя:
"Завдання письменника незмінне ,– твердив Хемінгуей ,– воно завжди в тому ,щоб писати правдиво зрозумівши в чому правда, висловити її так, щоб вона увійшла в свідомість читача як частина його власного досвіду".
Усе це певною мірою пояснює, чому Хемінгуею пощастило поєднати "відомість " з " популярністю ". Проте цим не вичерпується секрет тієї сили, що вабить до нього. Не тільки манера писати, а й манера жити привертала увагу до Хемінгуея, роблячи водночас його приманкою для газет, літературознавців, психоаналітиків.
Учитель до Хемінгуея
Учитель: Ернесте, як ви поясните :"Хемінгуей-рибалка","Хемінгуей- мисливець", "Хемінгуей-випивака", "Авантюрист століття", "Великий індивідуаліст".
Ернест:
Одного разу я й справді спіймав рибину вагою 468 фунтів, іншим разом вистояв чотири раунди проти якогось чемпіона - боксера важкої ваги; на своїй яхті "Пілар" не раз здобував перемоги в змаганнях; полював на качок у венеціанських лагунах, на левів, буйволів, антилоп куду в африканській савані, не гірше багатьох матадорів умів завдати смертельного удару бикові.
Одного разу у нью-йоркському нічному ресторані якийсь містер Чепмен, добре підпивши, підійшов до мого столика зі словами: "То оце ви і є Хемінгуей - сильна людина?" – і дав мені ляпаса. Містер Чепмен увійшов в історію, але прихопив чимало синців та саден.
Учитель: Ернесте! Як складалось ваше особисте життя?
Ернест: За своє життя я потрапив у 5 аварій і 7 катастроф.
Всім своїм жінкам і дітям давав пестливі прізвиська – старший син був Бембі, середній – Мексиканське мишеня, молодший — Крокодильчик. Останню четверту жінку називав Огірочком, а мене самого називали Папою. Жінок я любив відчайдушних, самостійних, сильних, сміливих. Ні одна із моїх жінок не була слабкою і ніжною, ніхто з них не мріяв про ванну з шампанським.
Учитель: Дякую.
Літературознавець 3.
Епіграфом до свого роману "І сходить сонце"("Фієста") 1926 Xемінгуей взяв слова, які пізніше стали всесвітньо відомими: "Ви всі-втрачене покоління". Їх вперше почула Гертруда Стайн від якогось француза–власника гаража, який сказав, своєму молодому помічникові, який погано відремонтував автомобіль Гертруди: "Нічого ви не вмієте, ви всі-втрачене покоління". Стайн передала ці слова Хемінгуею. Після публікації "Фієсти" вони стали широко відомими, їх використовували для позначення певного "соціально-психологічного" феномена: словами "втрачене покоління" називали людей, які пройшли через випробування Першої Світової війни і втратили не тільки фізичне здоров’я, але й віру в розумність світу, в життя, в майбутнє. (Аналіз роману)
Літературознавець 4
("Прощавай, зброє!"),("Сніги Кіліманджаро").
Літературознавець 5
Творчість Хемінгуея кінця 30-х років.
Літературознавець 6
Творчість Хемінгуея в роки Другої Світової війни.
Слово учителя:
Ознайомившись з творчістю Хемінгуея визначимо в чому полягає новаторство його прози (учні записують в зошит).
- Лаконізм (“телеграфний стиль”) і достеменність художнього зображення.
- Суха манера письма.
- Відсутність коментарів і моральних оцінок.
- Широке використання діалогів.
- Особливе значення підтексту– “принцип айсберга”.
- Більшість творів написано від першої особи.
- Повтори (“лейтмотиви”).
- Прихований ліризм.
Як ми вже згадували на початку уроку, творчість Хемінгуея наскрізь біографічна. А втім, сам Хемінгуей – це й Джейк Барнс із роману "І сходить сонце", і лейтенант Фредерік Генрі з "Прощавай,зброє!", і письменник Гаррі із "Снігів Кіліманджаро", полковник Кантвелл із "За річкою,в затінку дерев", і художник Томас Хадсон із "Островів в океані".
Учитель до Хемінгуея
Учитель: Ернесте, а чи є у вас книжки ,в яких ви не ховаєтесь за вигаданим образом, а виступаєте під власним ім’ям і в оточенні реальних людей і подій?
Ернест: Так, це книга "Свято, яке завжди з тобою" –класична книга спогадів, де я – письменник-початківець постаю в оточенні Шервуда Андерсона, Френсіса Фіцжеральда, Джеймса Джойса, Езри Паунда, Гертруди Стайн та багатьох інших.
Учитель: Чи згодні ви з тим, що у ваших романах є символіка?
Ернест: Мабуть, є, якщо критики її постійно знаходять. Але, якщо не заперечуєте, мені не хотілося б говорити про це і відповідати на такі запитання. До того ж тоді нічого буде робити "пояснювачам". Якщо завдяки моїм творам забезпечено роботою 5-6, а то й більше вправних "пояснювачів", навіщо я буду їм заважати?
Учитель: Один з найцікавіших, як ви сказали "пояснювачів" Філіп Янг поділяє ваших персонажів на героїв і "героїв кодексу". Цими другими і є професіональні тореро, боксери, мисливці, бутлегери. До чого ж зводиться цей "кодекс"?
Ернест: Зводиться він приблизно до такого: будь дужим, навіть жорстоким, умій відповісти ударом на удар. Не сподівайся ні від кого на співчуття, не ремствуй – мовчи, бо найнебезпечніше показати себе невпевненим і смішним, тоді тебе почнуть зневажати і перестануть боятися. Не піддавайся почуттям: краще холодність, ніж душевна розхристаність, краще самотність, ніж беззахисність. Тільки так ти, можливо, вцілієш фізично у страшному, кривавому, беззаконному світі, в якому тобі випало нещастя жити, – тільки якщо кожну мить будеш готовий до двобою з ним, тільки якщо вирушаючи в дорогу не візьмеш із собою ніякого зайвого вантажу любові й віри. Але будь і мужній, чесний, справедливий. Не нападай – обороняйся. Не прагни скористатися з недосконалості, з підлості навколишнього світу. Врешті-решт відповідай супротивникові тим самим, але не чини проти нього підступів. Залишайся шляхетним навіть щодо нього ,не задля нього – задля себе. Тільки так ти збережеш шанс уціліти морально, не даси іншим розтлити, зруйнувати твою особистість твою людську гідність – те єдине, що в тебе ще залишилось, без чого неможливо, та й немає сенсу жити.
Учитель: Ернесте, що ви побажаєте нашим випускникам?
Ернест: Щоб із собою у самостійне життя взяли цей кодекс і були справжніми людьми.
Учитель: Спасибі ,до побачення!
Слово учителя: У 1952 році вийшла повість Хемінгуея "Старий і море" – філософська притча про людину і світ. У характерній для Хемінгуея лаконічній, стриманій манері він створює книгу, що вражає, хвилює, змушує замислитись над сенсом буття. У 1954 р. за високий гуманістичний пафос твору, Хемінгуея нагороджено Нобелівською премією. Останні роки Хемінгуей багато хворів, дуже страждав – фізично і морально. Тиск скакав, старі рани і шрами нагадували про себе, травми голови погіршили зір, тепер він міг читати перші десять хвилин, а потім букви розпливались, він не міг дивитись на картини, які так
любив, а найстрашніше – він не міг не тільки писати, але й надиктовувати слова. Йому ставало страшно. Діагноз теж був страшний: параноя. Він застрелився 2 липня 1961 року у віці 62 роки і не залишив ніякої записки.
Відомий український поет Дмитро Павличко написав вірш "В домі Хемінгуея під Гаваною", послухайте його.
Я зайшов... і в душі обімлів.
Позгасали слова величальні.
Заячали сльозами очі козлів
Буйних буйволів очі печальні
Грізні леви – простерті ниць,
А на стінах-рогаті чучела,
Ностальгія звірячих зіниць
Затиналася в серце й мучила.
Де ж та Кенія, де Сомалі?!
Де блакитні простори Аляски?
Хоче й звір повернутись до своєї землі,
З марева смерті – в марево ласки.
Був господар мисливець-мастак,
Настрілявся – будьте здорові...
Падав тур, і ревів, як літак,
Обливаючись полум’ям крові.
Слон із кулею в голові
Важко важко ставав на коліна
Опускалися бивнів шаблюки криві
Перед лютою підлістю карабіна.
Мій же олень-золоторіг
Біг у надії струсити рану
Через Африку...біг, падав і біг
Від океану до океану.
Просила пощади незаймана лань,
Я в очах його чую содому...
Був жорстокий мисливець, але з полювань
Ще привозив набої додому...
Він лишився з рушницею на самоті,
Заворожений блиском патрона.
І з останнього пострілу в його житті
Тихо вибухла музика похоронна...
Наче хмари плили вінки
Над Америкою сумною
Лиш одягнені в чорне вовки
Усміхались і йшли за труною.
|
Кубинський рибалка Грегоріо Фуентос, який став одним з прототипів головного героя повісті. |
Слово учителя: Хемінгуея люблять і високо цінують у всьому світі, про нього дуже багато пишуть. Його творчість суттєво вплинула на численних митців Європи та Америки. А тому хочеться навести його слова про працю письменника, до якої сам Хемінгуей ставився надзвичайно серйозно: "Нема на світі справи важчої, ніж писати просту, чесну прозу про людину. Спочатку треба вивчити те, про що пишеш, а потім навчитися писати . На одне і на друге йде все життя."
III. Закріплення вивченого матеріалу.
Візитка письменника:
- Ім’я письменника.
- Роки життя.
- Країна.
- Місце народження.
- Освіта.
- Жанри творчості.
- Найвідоміші твори.
- Особисті захоплення.
IV Домашнє завдання.
- Прочитати повість "Старий і море", скласти план, визначити конфлікт і сюжет твору, простежити стосунки старого і риби.
- Повторити визначення поняття "притча".
- Підготувати доповідь про історію створення повісті.
Список використаних джерел.
- Євгенія Волощук. Зарубіжна література. Хрестоматія-посібник. Київ “Юридична книга”-2002.
- Зарубіжна література –2002-№5.
- Афанасьєв Н. Творчество Эрнеста Хеменгуэя.-М.,1981.
- Драч І. Кілька слів про Хемінгуея // Духовний меч.-К.,1993.
- Юсін А. Інтерв’ю, якого не було – К.,1984.
- Зарубіжна література ХХ ст. // Академія К.,1998.
- Зарубіжна література в навчальних закладах– 2001–№4.
|