Психологічний моніторинг
діяльності соціально-психологічної служби
у 2013-2014 н.р.
Нові вимоги потребують сучасних підходів, застосування новітніх науково-дослідних методів комплексної психолого– педагогічної діагностики всіх учасників навчально-виховного процесу. У гімназії вже багато років впроваджено інноваційну систему психолого-педагогічного проектування особистості учнів за допомогою діагностично–проектуючого комп’ютерного комплексу «Універсал» (автор В. О. Киричук, кандидат психологічних наук).
Мета соціально - психологічної служби гімназії: створення оптимальних соціально – психологічних умов для розвитку успішної особистості.
Основні її завдання полягають:
у повноцінному особистісному та інтелектуальному розвитку дітей;
у створенні умов для формування у них мотивації до самовиховання і саморозвитку;
у забезпеченні індивідуального підходу до кожної дитини на основі вивчення її психолого – педагогічних особливостей.
Для забезпечення цих завдань у 2013-2014 н.р. були проведені такі діагностичні дослідження:
учнів 1-х класів адаптація шестирічок до навчання у школі;
учнів 4-х класів діагностування процесу колективоутворення, взаємовідносин учнів у класі, та вад особистісного розвитку;
учнів 5–х класів вивчення процесу адаптації молодшого школяра до умов навчання у середній школі (виявлення проблем у спілкуванні, навчанні, реакція на труднощі та невдачі);
учнів 6-х класів соціометричні дослідження;
учнів 7-х класів вивчення навчальних інтересів та здібностей учнів рівня розумового розвитку з метою надання рекомендацій вибору профілю навчання;
учнів 8-х класів діагностика і психологічний аналіз сумісності напрямку профілю і навчальних інтересів та здібностей учнів;
учнів 10-х класів вивчення адаптації до умов профільного навчання, доцільність ранньої профілізації, психологічного клімату в класних колективах,рейтинг спецкурсів та факультативів, дослідження рівня навантаження;
вивчення вад особистісного розвитку та соціальної активності учнів 4-х- 11-х класів за допомогою діагностично – проектуючого комп’ютерного комплексу «Універсал».
Аналіз результатів діагностичних досліджень виявив необхідність проведення у 2013-2014 н.р. психологічної корекції окремих груп учнів та профілактично – просвітницької роботи.
Соціально-психологічна служба гімназії виконує завдання координатора спільних дій у проведенні корекційно-виховної роботи і профілактики певних потенційних навчальних, поведінкових чи інших труднощів. Ефективність цієї роботи залежить від рівня психологічних компетентностей, загальної психологічної культури учнів, педагогів та батьків. Найдієвішими сьогодні у галузі просвітницько-корекційної діяльності психолога є інноваційні методи групової роботи (аналіз проблемної ситуації, ділова гра, круглий стіл). На науково – практичних семінарах для вчителів, широко використовуються інноваційні методи і форми роботи у поєднанні з новітніми розробками психологічної науки, наприклад:
«Стратегії розв’язання конфліктних ситуацій» розглядалися технології поведінки та методи захисту у конфліктних ситуаціях.
«Позитивне мислення в професійній діяльності вчителя» за методом «Позитум – підходу» - це новітній гуманістичний напрямок у сучасній світовій психотерапії (автор Носсрат Пезешкіан ). Позитивний підхід означає - справжній, реальний, істинний погляд на конкретну ситуацію з різних позицій.
«Шляхи оптимізації взаємодії з родинами» - для класоводів початкової школи;
«Моделі педагогічного спілкування» для класних керівників молодшої та старшої школи з елементами казкотерапії.
Як свідчить досвід, підвищення рівня поінформованості в галузі психологічних знань через лекції, бесіди, семінари, тренінги з елементами інноваційних технологій - допомагає вчителям, класним керівникам у створенні програм індивідуальної роботи з учнями.
З метою створення атмосфери взаємоповаги, взаємодопомоги та співробітництва у сім’ї в роботі з батьками традиційно проводяться конференції:
для батьків1-х класів - «Адаптація дитини до навчання у школі»;
для батьків 5-х класів - «Психологічні особливості молодшого підлітка та особливості адаптації до навчання у середній школі»;
для батьків 7-х класів - «Психологічні аспекти вибору навчального профілю».
Впродовж навчального року проводились лекції, бесіди на батьківських зборах, де обговорюються проблеми стосунків у сім’ї, особливості спілкування з дитиною, аспекти вікової та педагогічної психології.
Протягом чотирьох останніх років учні гімназії №143 є переможцями ІІ та ІІІ етапів Всеукраїнської олімпіади з психології та педагогіки, а також активними учасниками МАН. У поточному навчальному році:
Стрельченко Анастасія, учениця 11-А класу посіла ІІ місце на ІІ етапі Всеукраїнської олімпіади з психології та педагогіки;
Ткаченко Анастасія, учениця 9-Б класу посіла І місце на ІІ етапі захисту робіт МАН.
З 2013 року підписано угоду про співпрацю з Київським національним педагогічний університетом ім. М. Драгоманова, у рамках якої на базі гімназії студенти ІІІ і ІV курсу факультету психології проходили практику. В рамках профорієнтаційної роботи відбулася зустріч старшокласників з викладачами Інституту соціології ї психології НПУ ім.. М. Драгоманова.
Презентовано досвід роботи соціально-психологічної служби гімназії на всеукраїнському рівні: доповідь про досвід роботи з проблеми соціальної адаптації першокласників на круглому столі в рамках Всеукраїнського «Медичного форуму - 2014» на тему: «Впровадження здоров’язберігаючих технологій у загальноосвітніх та дошкільних закладах – основа укріплення здоров’я дітей та їх успішного навчання» (22 травня 2014 року).
Психологічний моніторинг, 2012-2013 н.р.
Психологічний моніторинг, 2011-2012 н.р.
Психологічний моніторинг, 2010-2011 н.р.
Психологічний моніторинг, 2009-2010 н.р.
|